Kompetencje międzykulturowe

Szkolenie dla liderów/menedżerów z  kompetencji międzykulturowych

Wiedza o mentalności osób z innej kultury, sposobach działania i komunikowania oraz różnych standardach kulturowych jest podstawą współpracy w różnorodnym zespole. Niezrozumienie, zbagatelizowanie różnorodności kulturowej lub nieumiejętne zarządzanie zespołami różnorodnymi kulturowo może obniżać zaangażowanie pracowników, zmniejszać efektywność i przekładać się na niższe osiąganie zakładanych celów biznesowych.

Nie ma uniwersalnych metod zarządzania, które można zastosować wszędzie. W każdej kulturze takie zjawiska, jak autorytet, biurokracja, kreatywność, koleżeństwo, stosunek do prawdy i odpowiedzialności przejawiają się na różne sposoby. To często utrudnia zrozumienie, że nasze upodobania kulturowe i zwyczajowe nie zawsze są czymś naturalnym i stosownym w oczach innych osób.

Dla osób zarządzających zespołami umiejętność rozpoznawania i radzenia sobie z różnicami kulturowymi, uprzedzeniami i barierami powstającymi w ramach współpracy międzykulturowej jest niezbędna w czasach zachodzenia dużych zmian migracyjnych.

Cele: 

  • Uwrażliwienie międzykulturowe
  • Nabycie wiedzy o różnicach kultur PL, UA i innych krajów
  • Wspólne wypracowanie metod zarządzania zespołem różnorodnym kulturowo
  • Poznanie czynników różnicujących, o których należy wiedzieć, aby zadbać o dobrą współpracę 
  • Poznanie kultury pracy w Ukrainie i jej wpływ na pracę w różnorodnym zespole
  • Poznanie czynników budujących zaangażowanie pracowników spoza Polski
  • Trenowanie skutecznego komunikowania się i zarządzania pracownikami wywodzącymi się z innych kultur

Kultura i różnice kulturowe w zachowaniu

  • Co utrudnia i wspiera komunikację?
  • Rola stereotypów w kontaktach międzykulturowych
  • Stereotypy – źródła i funkcje
  • Stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja – różnice
  • Asymetria dystrybucji
  • Pojęcie esencjalizmu

Modele komunikacji

  • Nawyki słuchania w różnych krajach
  • Oczekiwania podczas prezentacji informacji w różnych krajach
  • Elementy kształtujące indywidualny profil jednostki
  • Kultury propartnerskie i protransakcyjne wg R.R. Gestdlanda
  • Wpływ ww. elementów na komunikację w różnorodnym zespole

Szok kulturowy i zasady funkcjonowania w międzykulturowym środowisku zawodowym

  • Przyczyny szoku kulturowego oraz jego skutki (fizyczne i psychiczne)
  • Fazy szoku kulturowego – charakterystyka
  • Objawy, zachowania i potrzeby
  • Jak wspierać pracownika w adaptacji kulturowej?
  • Krzywa szoku kulturowego
  • Kultura jako góra lodowa

Style przywództwa i język zarządzania w Polsce i na Ukrainie

  • Cztery podstawowe style przywództwa.
  • Autodiagnoza własnego stylu kierowania, diagnoza osobistego potencjału kierowania zespołem.
  • Jak mój styl wpływa na poszczególnych pracowników oraz cały zespół?
  • Dobór stylu kierowania z uwzględnieniem różnic międzykulturowych

Strategie akulturacyjne w środowisku i organizacji odmiennej kulturowo

  • Strategie akulturacyjne – integracja, separacja, asymilacja, marginalizacja (dekulturacja)
  • Co wpływa na proces akulturacji?

Poznanie w praktyce problemów międzykulturowości oraz ich konsekwencji

  • Model Miltona Bennetta
  • Charakterystyka etnocentryzmu i etnorelatywizmu
  • Ćwiczenia uwrażliwiające kulturowo, gry symulacyjne
  • Praca na przykładach uczestników

Poznanie uwarunkowań kulturowych

  • Doświadczenia kulturowe i ich wpływ na komunikację
  • Style społeczne Polski, Ukrainy i innych krajów
  • Przykłady prawdziwych historii opisujących poszczególne strategie

Etykieta krajów byłego ZSRR

  • Podstawowe informacje o kraju
  • Obyczaje
  • Formy towarzyskie powitania
  • Formy przedstawiania siebie i innych
  • Nawiązywanie nowych kontaktów
  • Tytułowanie

Podsumowanie

  • Integracja wiedzy i teorii na tematy międzykulturowe
  • Wspólne wypracowanie skutecznych metod zarzadzania zespołem różnorodnym kulturowo

 

 bio-chemInitumOriflame    

Cati gs

 

Wskazane firmy partnerskie są jedynymi właścicielami przedstawionego loga.