Rozwiązywanie konfliktów w zespole
Konflikty mogą pojawiać się nawet w najlepiej funkcjonujących organizacjach. Podstawą do wyeliminowania konfliktów jest znalezienie ich źródła, poznanie przyczyn i typowych symptomów. Szkolenie to pomoże Państwu w rozwiązaniu istniejących konfliktów zespołowych oraz ukaże rolę dobrej komunikacji jako profilaktyki powstawania konfliktów.
Korzyści dla uczestników:
- Poznanie istoty i mechanizmów rozwoju sytuacji konfliktowych
- Identyfikacja preferowanych zachowań w obliczu konfliktu
- Nabycie/rozwinięcie umiejętności diagnozowania źródeł konfliktu w zespole
- Wypracowanie praktycznych sposobów rozwiązywania konfliktów w zespole
- Poznanie i przećwiczenie praktycznych technik zapobiegania konfliktom w zespole.
Program szkolenia
Czym jest konflikt?
- Konflikt i dynamika konfliktu w grupie.
- Typowe symptomy.
- Eskalacja konfliktu – od sporu do konfliktu.
Źródła konfliktów i ich przyczyny pierwotne
- Zła interpretacja faktów.
- Brak zrozumienia procesów.
- Konflikty w sferze wartości.
- Osobowościowe źródła konfliktów.
Badanie osobowościowych czynników konfliktogennych
- Typologia osobowości a wpływ na powstawanie konfliktów w zespole.
Reakcje na konflikt
- Reakcje na konflikt w zespole - unikanie, uleganie (dostosowanie się), kompromis, rywalizacja (walka), współpraca.
- Model Thomasa Kilmanna.
- Zagrożenia i korzyści wynikające z poszczególnych reakcji na konflikt.
- Dopasowanie zachowania do sytuacji – wybór reakcji optymalnej.
Rozwiązywanie konfliktów zespołowych
- Zasady postępowania w sytuacji konfliktowej.
- Znaczenie dystansu w ocenie sytuacji.
- Pozycje percepcyjne.
- Techniki rozwiązywania konfliktów .
- Jak radzić sobie z manipulacją?
- Zachowania agresywne – jak przeciwdziałać?
- Kierowanie emocjami.
- Zapobieganie stresowi w sytuacji konfliktowej.
Metody rozwiązywania konfliktów
- Dyskusje, polemiki.
- Negocjacje.
- Mediacje.
- Arbitraż.
Dobra komunikacja jako profilaktyka powstawania konfliktów
- Budowanie postawy asertywnej (asertywne odmawianie, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę, asertywne pytania.)
- Pokonywanie barier komunikacyjnych.
- Dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu?
- Narzędzia komunikacyjne (parafraza, aktywne słuchanie, pytania otwarte, komunikat „JA”).
- Sposoby przekazywania informacji w zespole.
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Wykorzystanie konfliktów do rozwoju zespołu i jednostki.
Metody i ćwiczenia
- Symulacja sytuacji konfliktowej – odegranie i analiza.
- Kwestionariusz autoanalizy preferowanych zachowań.
- Test na osobowość.
- Studia przypadków sytuacji konfliktowych – analiza konkretnych przykładów z praktyki uczestników.
- Gra np. Most Zwodzony, T-jak Transakcja.
Szkolenia "szyte na miarę klienta"
Dostosujemy warsztaty i szkolenia do specyfiki klienta, tak aby uczestnicy ćwiczyli zdobyte umiejętności i techniki na autentycznych sytuacjach.
Podczas szkoleń wykorzystujemy licencjonowane gry szkoleniowe.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zakresem prowadzonych przez nas szkoleń:
Aby otrzymać szczegółowe informacje na temat wybranego szkolenia, proszę o kontakt tel. +48 533 164 515, szkolenia@futureskills.pl, biuro@futureskills.pl, lub wysłać zapytanie ofertowe.