• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Co ma bunt dwulatka do asertywności…

15 marca 2019/w komunikacja

Co ma bunt dwulatka do asertywności…

O tym okresie rozwoju dziecka krążą legendy. Na pewno zdarzyło Ci słyszeć opowieści znajomych, a może już sam doświadczyłeś, co to znaczy bunt dwulatka. Nie – straszne słowo w ustach malucha, z którym trudno wygrać…

Jesteś w stanie sobie przypomnieć czas, kiedy sam byłeś dwulatkiem? Kiedy na przekór, z niesamowitą pewnością i uporem wypowiadałeś to mrożące krew w żyłach słowo?

Pewnie tego nie pamiętasz, ale odkąd je wypowiedziałeś, cały świat starał się oduczyć Cię jego stosowania.

Zjedz zupkę – NIE!

Ubierz kurteczkę – NIE!

Idziemy spać – NIE!

Kontrolowanie takiego uparciucha jest trudne, nic więc dziwnego, że wszyscy powtarzali, że trzeba być miłym i grzecznym.

Tak, wiem, zgadzam się, że na tym etapie rozwoju dwulatek nie wie co dla niego dobre i się o siebie sam nie zatroszczy. Ale przecież nie zawsze chce tego samego co jego opiekunowie lub przyjaciele. Chodzi o to, by wyznaczać granice jego terytorium z szacunkiem.

Gdy mówiłeś NIE jako dwulatek, dbałeś o swoją potrzebę, bez myślenia czego chcą od Ciebie inni. W spontaniczny, instynktowny sposób wyrażałeś to, co czułeś. Tak samo, gdy mówiłeś JA CHCĘ. Czasami wyrażałeś to gwałtownie, krzykiem, płaczem. Badałeś granice, sprawdzałeś na ile możesz je przekroczyć.Ta forma z pewnością wymagała korekty. To w jaki sposób korygowano Twoje zachowanie wpłynęło na to , jak wyrażasz oczekiwania lub odmawiasz.

Problem w tym, że małe dzieci często traktuje się przedmiotowo i ich granice nie są respektowane.  Dorośli nie zdają sobie sprawy – pisze w swojej książce Agnieszka Wróbel „Asertywność na co dzień” jak duże szkody w psychice powodują: przymuszanie, zastraszanie, manipulowanie i podobne środki perswazji wymuszające posłuszeństwo. Gdyby w dzieciństwie nasze granice były wyznaczane z szacunkiem i zrozumieniem, nie musielibyśmy się na nowo uczyć mówić NIE lub JA CHCĘ.

Ten czas minął. Jesteś dorosły.  Możesz sam decydować, co zrobisz, jak spędzisz wolny czas, co zjesz, o której pójdziesz spać, czy będziesz nosił szalik albo gdzie pojedziesz na wakacje. Nie musisz się naginać do cudzych oczekiwań.

Kiedy więc ktoś poprosi Cię o przysługę, zadaj sobie pytanie – Czy naprawdę chcę to zrobić?

Dr Lisa Frankfort i Patrick Fanning w swojej książce „ Mistrz ciętej riposty” proponują, że jeśli naprawdę nie chcesz – naucz się mówić nie w sposób, który Ci najbardziej odpowiada:

Prosto – Nie.

Grzecznie – Nie, dziękuję.

Wielokrotnie – Nie, nie, nie.

Z przekleństwem – Nie, do cholery!

Z żalem – Przykro mi, ale nie mogę.

Z emfazą – Nie ma mowy!

Pogodnie – O, nie.

Milutko – Nie psze pana.

Z rozczarowaniem – Bardzo bym chciał, ale nie mam czasu.

Uczciwie – Szczerze mówiąc, nie chce mi się.

Obwiniając innych – Mój chłopak mi nie pozwoli.

Formalnie – Odmawiam.

Meteorologicznie – Prędzej piekło zamarznie.

Wielojęzycznie – Nie, no, nein, niet, non.

Przewidująco – Nie, nawet za milion lat!

Jak widzisz, słowo NIE może mieć wiele odcieni.

To co najważniejsze, to to, że zawsze możesz mówić NIE lub Tak – kiedy Ty tego chcesz.

 

autor: Magdalena Falkowska

Bibliografia:

1.Maria Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie bez lęku, W.A.B., Warszawa 2012.

2.Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Samo Sedno, Warszawa 2011

3.Dorota Gromnicka, Asertywność w przykładach, Samo Sedno, Warszawa  2015

4. Lisa Frankfort,Patrick Fanning, Mistrz ciętej riposty, Helion,Gliwice 2008 

 

Tagi: asertywność, komunikacja
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2019/03/bunt2latka.jpg 1001 1500 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2019-03-15 18:31:422019-03-17 14:03:56Co ma bunt dwulatka do asertywności…
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Przemówienie – jak się za to zabrać? Cz. II
Przemówienie – jak się za to zabrać? Cz. I
delegowanie zadań Jak skutecznie delegować zadania?
Zostałeś szefem i co dalej?
Asertywność
Komunikacja w zespole

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X