Jak przygotować przemówienie – praktyczne zwroty dla początkujących
Im częściej mamy okazję przygotowywać wystąpienia i wygłaszać je publicznie, tym sprawniej posługujemy się odpowiednimi sformułowaniami.
Jednak osoby, które zaczynają dopiero swoją przygodę ze sztuką wystąpień, mogą czuć się nieco niepewnie.
Poniżej mały praktyczny przewodnik – czyli przydatne zwroty, które ułatwią nam zgrabne formułowanie myśli i płynne prezentowanie treści.
To oczywiście tylko kilka propozycji, mam jednak nadzieję, że będą dla Ciebie inspiracją i znajdziesz swoje ulubione:
Zawsze mile widziane jest docenienie słuchaczy. Poniżej zwroty, które pomogą Ci nawiązać dobry kontakt ze słuchaczami:
- „Cieszy mnie możliwość współpracy z Państwem”
- „Jestem przekonany, że będzie to inspirujące spotkanie dla nas wszystkich”
- „Jestem przekonany, że nasze spotkanie będzie udane i owocne”
- „Państwa zaangażowanie i podzielenie się z wszystkimi Państwa doświadczeniem w tej kwestii jest mile widziane”
- „Liczę na Państwa aktywność i współpracę”
- „Jest mi niezmiernie miło, że zostałem zaproszony na to spotkanie
Zaangażowanie słuchaczy, wywołanie interakcji ułatwia Ci natomiast takie zwroty:
- „Zwróćcie Państwo uwagę na…”
- „Zauważcie, że…”
- „Czy zgadzacie się Państwo ze mną?”
- „Co o tym sądzicie?”
- „Czy taki argument do Państwa przemawia?”
- „Proponuję”
- „Polecam”
- „Zastanówmy się wspólnie nad”
- „Wielu z Państwa zapewne teraz pomyśli, że”
- „Kto z Państwa ….”
Zwroty, których należy unikać to: „musicie, „powinniście”
Zwroty, które prowadzą słuchaczy od jednego kluczowego punktu do następnego
- Przechodząc do następnego punktu…
- Nawiązując do poprzedniego punktu…
- Zmieniając kierunek…
- W szerszym kontekście…
- Rozwijając…
- Wracając…
- Podkreślając to co najważniejsze…
- Podsumowując…
- Kończąc…
Zwroty, które pomogą nam zgrabnie zakończyć
- „Bardzo dziękuję za sympatyczne spotkanie”.
- „Serdecznie dziękuję za gorące przyjęcie”.
- „Było mi niezmiernie miło”.
- „Cieszę się, że mogłem Państwa poznać i z Państwem współpracować”.
- „Dziękuję za Państwa aktywność podczas warsztatów”.
- „Życzę Państwu wielu sukcesów zawodowych”.
Zwroty, których należy unikać na zakończenie wypowiedzi
- Mam nadzieję, że nie było tak źle.”
- „Postaram się, aby następnym razem było lepiej”.
- „Myślę, że w przyszłości będę staranniej się przygotowywać”.
- „Wreszcie dobrnęliśmy do końca”.
- „Nie jestem mistrzem w prowadzeniu tego typu spotkań, ale – o dziwo- chyba się jakoś udało”.
- „ Mam nadzieję, że Państwa nie zanudziłem”
A okazja do praktycznych ćwiczeń jak zwykle na naszych szkoleniach.
Autor : Magdalena Falkowska