• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Asertywność

15 marca 2019/w komunikacja

Asertywność.

To było ładnych kilka lat temu. Prowadziłam szkolenie z asertywnej komunikacji w grupie młodych ludzi, do 25 roku życia. Zdobywali nowy zawód, a w ramach dodatkowego wsparcia uczestniczyli w różnych szkoleniach, rozwijających tzw. umiejętności miękkie.

Rozmawialiśmy o uległości i agresji, przeciwstawiając im asertywność. Analizowaliśmy korzyści i straty, wynikające z poszczególnych postaw, szukaliśmy odpowiedzi skąd się biorą poszczególne postawy. Identyfikowaliśmy emocje, jakie pojawiają się w konkretnych sytuacjach i oczywiście uczyliśmy się technik, które pomagają w asertywny sposób reagować w sytuacjach trudnych. Wykonując ćwiczenia, młodzi ludzie uczyli się przede wszystkim tego, że ich prawa, potrzeby, opinie, uczucia, są tak samo ważne jak prawa i potrzeby innych osób.

Jedną sytuację zapamiętam na zawsze. Ćwiczenie było proste. Uczestnicy trenowali model asertywnej odmowy. Jeden z uczestników miał poprosić inną osobę o przysługę, a ta – zgodnie z przygotowanym modelem – odmówić.

Rundka przebiegała sprawnie, aż przyszła kolej na – niech będzie – Iwonę.

Iwona usłyszała prośbę i zgodnie z modelem miała odmówić. Widać było, że ma trudność. Prośba była oczywiście wymyślona na użytek ćwiczenia i dotyczyła w tym przypadku pożyczenia notatek. Po kilku minutach Iwona w końcu odpowiedziała. Po czym zerwała się z krzesła i wybiegła z sali. Wyszłam za nią, żeby sprawdzić czy wszystko w porządku i ewentualnie odpowiednio zareagować. Stała na korytarzu i płakała. Na moje pytanie – co się stało, skąd te łzy, odpowiedziała, że ona nigdy nikomu tak wprost w życiu nie odmówiła. Że zawsze stara się spełniać cudze prośby i robi to, czego się od niej oczekuje. I podczas ćwiczenia, obserwując innych i gdy sama odmówiła, zrozumiała, że ma do tego prawo. Wcześniej nigdy jej nie przyszło do głowy, że nie musi spełniać oczekiwań innych. To było bardzo poruszające doświadczenie. Dziewczyna miała 20 lat, pochodziła z małej miejscowości. To szkolenie przewróciło jej świat do góry nogami.

Oczywiście asertywność to coś znacznie więcej niż umiejętność mówienia NIE.  Choć często do tego jest sprowadzana. To pewna postawa wobec świata i innych, głęboko świadoma, która pozwala nam żyć w sposób zgodny z tym co czujemy, myślimy, chcemy oraz na co się nie zgadzamy. To postawa, dzięki której możemy odmawiać i zgadzać się na różne rzeczy bez poczucia winy i wyrzutów sumienia, nie umniejszając swojej wartości.

Przypadek Iwony stał się przyczynkiem do dalszej pracy, w której dużo miejsca poświęciliśmy budowaniu poczucia własnej wartości, rozumieniu własnej i cudzej przestrzeni, akceptowaniu emocji.

Bo żeby skutecznie, asertywnie się komunikować nie wystarczy poznanie kilku technik.

Techniki są końcowym etapem nauki asertywności. Wcześniej trzeba zrozumieć związek między asertywnością a potrzebami psychicznymi i emocjami. To one wpływają na to czy wybieramy uległość czy agresję. W życiu dorosłym często postępujemy wg schematów, które sprawdzały się nam w okresie dzieciństwa, dorastania, dojrzewania. Nasze środowisko często nieświadomie, a nieraz świadomie – burzyło nasze poczucie bezpieczeństwa, karmiło nas różnymi przekonaniami, niewiele mającymi wspólnego z prawdą. W dorosłym życiu reagujemy więc nawykowo, bo mechanizmy obronne sprawiły, że o pewnych rzeczach zapomnieliśmy.

Przypomnij sobie jak często słyszałeś w dzieciństwie różne „złote myśli” np:

  • dzieci i ryby głosu nie mają
  • Stój w kącie a znajdą Cię
  • Nie wypada się przechwalać
  • Chłopcy nie płaczą
  • Uważaj, bo Ci się w głowie przewróci
  • Daj spokój, w naszej rodzinie nikt nie ma takich talentów
  • jaki jesteś niezdarny
  • tylko się nie wygłup
  • tylko czwórka? Dlaczego nie piątka?
  • jesteś starszy, ustąp bratu/siostrze…itd.
  • Ojciec/mama/ dziadek/ Babcia nie będzie zachwycona…

 

Pewnie sam możesz dopisać kilka takich myśli.

To wszystko ma wpływ na naszą postawę i tkwi głęboko w nieświadomości.

Pomyśl, ile razy machnąłeś ręką i nie powiedziałeś co myślisz naprawdę swojemu szefowi, ile razy odpuściłeś swojemu przemądrzałemu koledze z zespołu. Ile razy zacisnąłeś zęby, choć bliska Ci osoba sprawiła Ci przykrość, przypomnij sobie, kiedy marzyłeś o czymś i nawet nie spróbowałeś zrealizować, albo nie pochwaliłeś się sukcesem, bo wydawało Ci się ,że i tak nikogo to nie zainteresuje. A może odwrotnie? Zawsze wywalczysz co chcesz? Zawsze postawisz na swoim? Bez względu na okoliczności? I czy jest Ci z tym dobrze?

Uległość – agresja, a gdzie asertywność?

Każdy z nas potrzebuje bezwarunkowej akceptacji, nadmierna krytyka, nadmierne wymagania, niedostrzeganie naszych osiągnięć, talentów, działań wpływają na nasze poczucie wartości. Utrudniają nam proces akceptacji siebie i innych. Niesiemy ze sobą strach przed oceną innych, przed naszą niedoskonałością. By uniknąć tego co dla nas bolesne lub trudne, by zaspokoić swoje potrzeby, reagujemy uległością albo agresją.

Budowanie asertywnej postawy i komunikacji wymaga ugruntowania poczucia własnej wartości. Ono powala nam wyznaczać granice i wyrażać otwarcie swoje oczekiwania, daje nam wewnętrzną moc i zaufanie do siebie.

Daj więc sobie prawo do niedoskonałości – nie jesteś robotem. Znasz kogoś, kto nigdy nie popełnił błędu, nie omylił się, nie ocenił źle sytuacji?

Daj sobie prawo do myślenia o sobie dobrze – to co myślą inni jest tylko ich opinią o Tobie. Nie musisz się z nimi zgadzać.

Zaakceptuj to jaki jesteś – ze swoimi słabymi i mocnymi stronami. To pozwoli Ci uznać, że inni też mają swoje mocne i słabe strony. Są inni niż ty i to jest ok. Każdy z nas ma prawo być sobą.

I jeszcze jedno – asertywność to wybór. Możesz decydować, kiedy jesteś asertywny, a kiedy nie. Jeśli robisz to świadomie, wiesz co Tobą powoduje, jakie wartości za tym stoją – nie ucierpisz na tym. Decydujesz i czujesz się z tym dobrze. Nie mówisz TAK, gdy chcesz powiedzieć NIE.

Herbert Fensterheim sformułował prawa, które nazywa się Pięcioma prawami asertywności.

Może już się z nimi zetknąłeś, a może nie. Przeczytaj więc proszę:

PRAWA CZŁOWIEKA WEDŁUG FENSTERHEIMA

1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz, dopóty, dopóki nie rani to kogoś innego.

2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie – nawet jeśli rani to kogoś innego – dopóty, dopóki twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne.

3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb dopóty, dopóki uznajesz, ze druga osoba ma prawo odmówić.

4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania tej sprawy z drugą osobą i wyjaśnienia jej wątpliwości.

5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

Masz też oczywiście swoje prawa indywidualne, różniące się od praw innych osób. To te, które określasz sam na drodze swojego rozwoju, zdobywania życiowych doświadczeń, formułowania wartości.

Np:

– masz prawo nie lubić kotów

– masz prawo lubić czeskie filmy

– nasz prawo być wegetarianinem

– masz prawo podróżować po świecie

To odkrywanie swoich praw, określanie granic, budowanie świadomości, to fascynujący proces. Pozwala lepiej dbać o siebie i swoje potrzeby, budować relacje, lepiej i precyzyjniej się komunikować, po prostu pozwala lepiej żyć. Wiem o czym mówię. Szkolę z asertywności od kilku lat. Im więcej szkolę, tym bardziej pracuję także nad swoją asertywnością. Jestem w zupełnie innym miejscu niż kiedyś. W znaczący sposób zmieniłam swoją komunikację.

Jeśli chcesz w świadomy sposób poprawić swoje relacje ze światem i zadbać o swój dobrostan – jako szef, współpracownik, kolega, koleżanka, partner, partnerka jak i rodzic – zapraszamy na szkolenie z asertywnej komunikacji.

Autor: Magdalena Falkowska

Bibliografia:

1.Maria Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie bez lęku, W.A.B., Warszawa 2012.

2.Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Samo Sedno, Warszawa 2011

3.Dorota Gromnicka, Asertywność w przykładach, Samo Sedno, Warszawa 2015

 

Tagi: asertywność, kompetencje społeczne, komunikacja
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2019/03/aser.jpg 1001 1500 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2019-03-15 18:20:382019-03-17 14:00:41Asertywność
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Jak być asertywnym? – asertywność w 5 krokach.
Postawa i komunikacja asertywna
Wystąpienia – praktyczne sposoby na stres
Co ma bunt dwulatka do asertywności…
Najkrótsza droga do nieporozumienia
Asertywny kontakt z samym sobą

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X