• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Dlaczego nie możemy się dogadać w pracy?

8 marca 2021/w emocje, komunikacja

Dlaczego czasem w pracy tak ciężko się dogadać?

 

Jak na tak podstawową i niezbędną umiejętność jaką jest Komunikacja, popełniamy na jej polu mnóstwo błędów! Jakie są najczęstsze?

Część trudności wynika z braku kompetencji, a także z powodu niedopasowania osób na konkretnych stanowiskach. Jeśli chcesz, aby zespół, w którym pracujesz należał do tych najlepszych, przyjrzyj się w jaki sposób komunikują się jego członkowie, a następnie wprowadź zasady, które pomogą wyeliminować błędy.

A zatem, jakie to przeszkody i bariery komunikacyjne spotykamy na swojej drodze do budowania wartościowych relacji?

Wyobraź sobie następującą sytuację. Wchodzisz do biura pół godziny po planowanym rozpoczęciu swojej pracy i od wejścia słyszysz od przełożonego: „Ciągle się spóźniasz, nie można na Tobie polegać! Nie ma Cię, kiedy jesteś potrzebny!”. Jak się z tym czujesz? Tym bardziej, że wiesz, że to spóźnienie było niezamierzone i zdarzyło się pierwszy raz. A powodem był potężny korek spowodowany wypadkiem na drodze, którego nie można było przewidzieć. Dodatkowo, gdy kilkukrotnie próbowałeś dzwonić do przełożonego, aby mu o tym powiedzieć, to włączała się poczta głosowa a on nie raczył do Ciebie oddzwonić.

Zatem, jak byś się poczuł w takiej sytuacji? Zły? Sfrustrowany? A może zaniepokojony, że ze strony szefa czekają na Ciebie dalsze nieprzyjemne konsekwencje? Jaka byłaby Twoja reakcja? Czy po tym, co usłyszałeś, chce Ci się w ogóle wyjaśniać, co tak naprawdę się wydarzyło?

 

Jakże często, zwłaszcza w trudnej sytuacji, mamy tendencję do osądzania, nadinterpretacji i wyciągania pochopnych wniosków. W swojej głowie piszemy scenariusz i nadajemy znaczenie temu, co się wydarzyło lub co ktoś powiedział. To powoduje, że przeżywamy szereg niekoniecznie przyjemnych emocji. To z kolei nie wspiera konstruktywnego dialogu i znacznie obniża szansę na znalezienie rozwiązania.

W przywołanej reakcji szefa pojawiły się oskarżenia, oceny i generalizacje, które u odbiorcy mogą wywołać mechanizm obronny w postaci oporu, wycofania albo wręcz szukania winnych. Bo to przecież szef nie odebrał telefonu, gdy do niego kilka razy próbowałeś się dodzwonić.

 

A jakbyś zareagował, gdybyś zamiast tego usłyszał: „Niepokoiłem się, że jeszcze Ciebie nie ma, bo to Ciebie nie podobne, że przychodzisz spóźniony. Dodatkowo mieliśmy ważne spotkanie, podczas którego potrzebowałem danych z Twojego raportu. Czy możesz mi wyjaśnić, co się wydarzyło?”

Jak się wtedy czujesz? Zadowolony? Jesteś spokojny, bo ktoś chce Cię wysłuchać? A może pojawia, się ulga, że masz szansę wytłumaczenia się?

Zamiast interpretacji i ocen już na początku rozmowy można powiedzieć, do jakiego konkretnego zdarzenia lub zachowania nawiązujemy. W tej sytuacji faktem będzie, że pracownik przyszedł pół godziny później i nie dostarczył raportu, na który się prawdopodobnie umówił z przełożonym. Tymczasem usłyszał o wiele więcej. I to już nie miało z poziomem faktów nic wspólnego.

Z tego właśnie względu tak ważne jest by w rozmowie starać się mówić o faktach i obserwacjach bez osądzania i nadinterpretacji.

Nieumiejętne zwracanie uwagi może doprowadzić do sytuacji, że ktoś poczuje się urażony. Mówienie o osobie zamiast o jej zachowaniu czy też niekonstruktywna krytyka prawdopodobnie doprowadzi też do pogorszenia relacji. Nie przyczyni się również do zmiany postawy lub zachowania, którego chcielibyśmy uniknąć.

 

Przypatrzmy się teraz sytuacji, w której dzieliłeś się czymś, co ci się przydarzyło, a druga osoba od razu zaczynała mówić o sobie. Albo gdy mówiła, co ona by zrobiła na Twoim miejscu. A przecież Ty nie prosiłeś o radę. Jak było Ci z tym, że uwaga odwróciła się od Twojego problemu? Co pomyślałeś o rozmówcy? Czy taka sytuacja spowodowała poprawę Waszej relacji?

„Powinnaś wziąć ten projekt”, „Nie możesz brać urlopu w tym czasie”, Na twoim miejscu nie robiłbym interesów z tym klientem”. Brzmi znajomo?

Jakże często wydaje się nam, że wiemy, co druga osoba powinna zrobić. Słowo klucz: „wydaje się”… I jakże chętnie mówimy ludziom, co mają robić.

Myślimy, że wiemy, co jest jedynie słuszne i właściwe. Tymczasem każdy jest ekspertem od samego siebie i na ogół nie potrzebujemy czyichś rad, zwłaszcza, gdy o nie nie prosiliśmy. Takie postawy i komunikaty w słabszych osobach mogą wzbudzić poczucie winy a także uniemożliwiają ludziom prawdziwe wyrażanie siebie.

Gdy udzielamy nieproszonych rad, możemy spodziewać się sprzeciwu albo obrony. Stawiamy wtedy rozmówcę w pozycji dziecka a siebie w pozycji dorosłego i taka relacja nie będzie prowadziła raczej do konstruktywnego dialogu. A Ty nawet jeśli masz rację i odpowiednie argumenty możesz na końcu zostać „winny” podjętej decyzji.

Natomiast jeśli zostaliśmy poproszeni o poradę, a także gdy mamy dobre intencje i dajemy drugiej osobie pełną swobodę, to taka rada może mieć wartość i przyczynić się do podjęcia najlepszej decyzji przez osobę, która takiej rady posłucha. Pamiętajmy, że odpowiedzialność i tak spoczywa na nas, nawet jeśli słuchamy czyichś rad. W końcu to nasze życie i sami za nie odpowiadamy. Tak samo za jakość naszej komunikacji. Gdy zamiast się uważnie wsłuchać – wolimy opowiadać własną historię, uspokajać, pocieszać, udzielać rad i dostarczać rozwiązań, oddalamy się od porozumienia.

 

Warunkiem skutecznej komunikacji jest takie traktowanie innych ludzi, jak sami chcielibyśmy być traktowani – z szacunkiem, życzliwością, otwartością, zainteresowaniem, uznaniem i akceptacją. Przyda się również otwartość, ciekawość oraz chęć eksperymentowania. Stąd już tylko krok do nowych, wartościowych doświadczeń i poprawy jakości komunikacji, relacji, współpracy i życia.”

 

autor: Helena Borys

 

Tagi: emocje, komunikacja, konflikt, porozumienie, praca zespołowa, relacje w zespole, rozmowa z pracownikiem
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2020/04/2-1.jpg 1080 1080 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2021-03-08 12:26:432021-03-08 12:26:43Dlaczego nie możemy się dogadać w pracy?
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Wywieranie wpływu i perswazji cz.2
Co ma bunt dwulatka do asertywności…
3 sposoby na szybkie zbudowanie odporności na stres
Delegowanie zadań krok po kroku
szkolenie otwarte zarządzanie sobą w czasie - wyznaczanie priorytetów, planowanie zadań Efekt Piły: Jak walczyć z rozpraszaczami i zaoszczędzić 30% czasu?
Wystąpienia – praktyczne sposoby na stres

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X