• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Komunikacja w zespole

15 marca 2019/w komunikacja, zarządzanie

Jeśli myślisz, że elementami decydującymi o przewadze konkurencyjnej firmy są jej strategia, technologie czy finanse, to jesteś w błędzie. To komunikacja w zespole jest czynnikiem, od którego zależą sukcesy organizacji. Powoduje poprawę jakości procesu decyzyjnego, wzrost zaufania pracowników do kierownictwa, motywację do działania i ogólnie lepszą atmosferę w pracy. Zatem jeśli potrafisz sprawić, że współpracownicy będą zgodnie podążać w tym samym kierunku, będzie mógł osiągnąć dominująca pozycję  w każdej branży, na każdym rynku i w każdym czasie. Skoro priorytetem każdej organizacji powinna być praca zespołowa, przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.

Kluczem do wygranej zespołu jest efektywna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie tej umiejętności przynosi całej organizacji wiele korzyści. Ale zacznijmy od początku.

Synergia w zespole

Głównym powodem tworzenia zespołów jest efekt synergii. Jest to proces, w którym kilka elementów współdziała ze sobą przynosząc większy efekt, niż gdyby elementy te działały w pojedynkę. Przykładem synergii jest zespół piłkarzy. Każdy z nich ma swoje predyspozycje i wykonuje inne zadania, ale jako grupa oddziałują na siebie i z poczuciem wspólnego celu oraz ze świadomością swojej współzależności – są w stanie wykazać się wysoką efektywnością jako zespół i pokonać inne, szybsze, wybitniejsze i może nawet bardziej utalentowane grupy zawodników.

„Praca zespołowa sprowadza się do opanowania pewnych zachowań, teoretycznie nieskomplikowanych, ale ekstremalnie trudnych do zastosowania w codziennej praktyce”*. Trudność ta wynika z faktu, że zespół to coś więcej, niż po prostu działający w nim ludzie. Relacje w zespole stale modyfikują postawy i zachowania członków zespołu. Stąd bardzo duży wpływ na pracę zespołów ma sposób komunikowania się w nim.

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Komunikacja międzyludzka to proces polegający na wymianie informacji pomiędzy dwiema lub więcej osobami. Przekazywanie informacji dotyczy faktów, myśli, opinii  oraz emocji. Przekaz ten może odbywać się w sposób świadomy lub nieświadomy. Możemy komunikować się za pomocą wzroku bądź też głosu, gestów czy poprzez działanie.

W codziennych kontaktach wypowiadane słowa to przecież tylko niewielka część informacji, jaką sobie nawzajem przekazujemy. Mowa ciała to komunikaty wyrażane bez słów – za pomocą gestów, postawy ciała, wyrazu twarzy itp. Niektóre badania wykazują, iż mowa ciała niesie za sobą aż 70% komunikatu. W słowach natomiast, zawiera się jedynie 30% tego, co chcemy sobie nawzajem przekazać. Ważne jest więc, aby nasze komunikaty werbalne i niewerbalne były ze sobą spójne.

Różne postrzeganie świata

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że każdy z nas na swój sposób postrzega i rozumie otaczający go świat. Wynika to z różnych doświadczeń życiowych oraz fizjologii naszych zmysłów. Potwierdzenie tego znajdujemy wielokrotnie, kiedy w tej samej sytuacji spotykamy się z odmiennymi reakcjami.

Komunikacja w zespole będzie też zależna od charakteru samego zespołu, m.in. sposobów komunikacji, metod pracy i hierarchii organizacji, atmosfery w zespole, jak również wzorców postaw i zachowań międzyludzkich.

Dobra i zła komunikacja

Celem organizacji jest sprawne porozumiewanie się służące rozwiązywaniu problemów, instruowaniu oraz koordynowaniu działań i współpracy. Nierzadko jednak zła komunikacja jest przyczyną napięć, i powodem konfliktów pomiędzy pracownikami a kierownictwem, albo poszczególnymi działami. Wśród przyczyn złej komunikacji wymienić można m.in.

– brak potrzeby komunikacji,

– nastawienie na przekazywanie informacji a nie na jej przyjmowanie (co za tym idzie brak umiejętności aktywnego słuchania),

– przekazywanie sprzecznych informacji,

To wszystko powoduje stratę cennego czasu, dynamiczności działań organizacji, rozstrojenie synergii zespołu i obniżenie efektywności.

Efektywne słuchanie

Dobra komunikacja nie musi oznaczać jedynie efektywnego dialogu. Jedną z najważniejszych umiejętności członków każdego zespołu jest bowiem efektywne słuchanie. Większość z nas nie jest dobrymi słuchaczami, co potwierdzają badania. Ludzie zapamiętują średnio jedynie około 25% wysłuchanego komunikatu. Nabycie tej umiejętności jest trudne, a uczynienie słuchania skutecznym narzędziem pracy zespołu wymaga systematycznej pracy wszystkich jego członków.

Informacja zwrotna

Kolejnym elementem mającym wpływ na komunikację w zespole jest niedoceniana informacja zwrotna. Ta może być pozytywna – jej celem jest wzmacniać dane postępowanie – lub negatywna – korygująca je. Powinna być przekazana w taki sposób, by jej odbiorca zachował pozytywny stosunek do siebie, do informującego oraz do swojej pracy. Informacja ta ma zachęcać do wypracowania planu zmiany działań. Umiejętność wykorzystania informacji zwrotnej jest kluczową umiejętnością w pracy zespołowej.

Klucz do wzrostu organizacji

Sprawna komunikacja w zespole przekłada się na poczucie jedności i zaangażowanie całej grupy. Umiejętność prowadzenia dialogu, efektywnego słuchania i stosowania informacji zwrotnych to klucze do sukcesu organizacji. Jeśli w organizacji panować będzie interaktywna komunikacja, atmosfera otwartości i świadomość wpływu poszczególnych jednostek na dokonania zespołu, pracownicy będą się czuli bardziej zmotywowani i odpowiedzialni, chętniej podzielą się swoimi sugestiami, pomysłami, a to może prowadzić tylko do wzrostu organizacji i korzyści dla wszystkich jej członków.

Autor: Magdalena Wojtkowiak

Źródła:
* P. Lencioni: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. MT Biznes. Str. 12.
1.M. Taraszkiewicz, K.F. Nalepa: Zespół, praca i praca w zespole. W: TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODY. Luty/2007.
2. Majewska- Opiełka: Umysł lidera. Wydawnictwo MEDIUM. 1998. 
3.A. Pease: Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Kielce 2005.
4. A. Winch, S. Winch: Negocjacje- jednostka, organizacja, kultura. Warszawa 2005.
Tagi: kompetencje społeczne, komunikacja, zarządzanie, zespół
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2019/03/komwzesp.jpg 1001 1500 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2019-03-15 18:15:182023-09-05 09:28:51Komunikacja w zespole
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Pomodoro
Techniki wywierania wpływu i perswazji
Jak skutecznie zrekrutować pracownika w 4 krokach?
Przemówienie – jak się za to zabrać? Cz. I
Delegowanie zadań krok po kroku
Prezentacje na miarę Steva Jobsa

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X