• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Wystąpienia – praktyczne sposoby na stres

15 marca 2019/w stres, wystąpienia publiczne

Wystąpienia – praktyczne sposoby na stres

Umiejętność ubierania w słowa swoich myśli, to umiejętność bardzo przydatna. Dzięki niej sprawnie się komunikujemy, przekazujemy nasze oczekiwania, mówimy o naszych uczuciach czy planach. To umiejętność, której opanowanie może nam bardzo pomóc w realizacji naszych życiowych celów, tak prywatnych jak i zawodowych. Dla wielu osób konieczność mówienia do innych, szczególnie na szerszym forum, to ciągle duży stres. Jednak praca z ludźmi często wymaga od nas tej sprawności.

By zaoszczędzić sobie niepotrzebnych nerwów warto poświęcić nieco czasu i chłodnym okiem przyjrzeć się na jakim poziomie są Twoje umiejętności prezentacji.

Czy sama myśl o wystąpieniu sprawia, że jesteś pełen napięcia i niepokoju?

Co najbardziej Cię stresuje? Bardziej spina Cię obawa, że się skompromitujesz? Zapomnisz co chcesz powiedzieć? Albo powiesz coś głupiego? A może krępuje Cię jak inni na Ciebie patrzą? Nie wiesz co zrobić z rękoma, a w ogóle to nie masz idealnej sylwetki i Twój głos Ci się nie podoba?

Takie obawy mają prawie wszyscy. To naturalne. Jeśli jednak chcesz podjąć wyzwanie, to przekonasz się jak bardzo się nie doceniałeś. Pamiętaj.  Umiarkowana trema jest dobra. Pewien śpiewak operowy powiedział kiedyś: „Artysta, który chwali się, że nigdy nie odczuwa tremy, nie jest artystą – jest kłamcą albo durniem”.

Różnica jaka jest pomiędzy doświadczonym mówcą, a tym początkującym jest taka, że ten pierwszy wie jak nad tremą zapanować.

Co więc możesz zrobić, żeby stres Cię nie zjadł? Najogólniej rzecz biorąc, przestań się skupiać na swoim Ego, a skup się na celu swojego wystąpienia i słuchaczach. Co chcesz im przekazać, z czym mają wyjść, czego się dowiedzieć. Jak to zrobić?

Poniżej kilka przydatnych wskazówek:

Po pierwsze

rzetelnie przygotuj się do prezentacji. Żadnej improwizacji czy spisania samych punktów. Im mniejsze masz doświadczenie w prezentacjach, tym większy nacisk musisz położyć na przygotowanie merytoryczne. Im będziesz solidniej przygotowany tym Twoja trema będzie mniejsza.

Po drugie

pamiętaj, że inni rzadko skupiają się na tremie prowadzącego. Pocieszeniem dla zdenerwowanego mówcy jest fakt, że jego napięcie zauważa niewiele osób. W środku możesz przeżywać emocjonalne tsunami, ale na zewnątrz nie widać, że jesteś zdenerwowany. Dlatego weź sobie to do serca. Im bardziej będziesz skupiał się na np. fakcie, że robisz się czerwony, masz wypieki, tym bardziej będą widoczne.

Po trzecie

zrób próbę generalną. Maturzyści piszą próbne matury, uczniowie piszą próbne testy, aktorzy robią wiele prób, a generalną zawsze. Nie ma nic lepszego jak przećwiczenie sobie prezentacji w domu na głos. Dobrze jest także nagrać się na kamerę, dyktafon lub najprościej – telefon.

Po czwarte

zadbaj o pozytywne nastawianie. Jeśli uznasz, że nie nadajesz się do przedstawiania swoich pomysłów, tego co myślisz, innym, to rzeczywiście tak będzie. Jeśli jednak przekonasz siebie, że dobrze sobie radzisz z prezentacją, będzie ci szło coraz lepiej. Sukces zaczyna się w głowie, a jego bezpośrednim źródłem jest odpowiednie nastawienie mentalne.

Po piąte

przyłóż się do początku. Napięcie znika zazwyczaj po pierwszych kilku minutach. Przygotuj początek prezentacji, najlepiej jak umiesz. Zdania powinny być krótkie, aby dobrze je zapamiętać. Nie ucz się na pamięć, bo jak się pomylisz, to najprawdopodobniej poziom stresu natychmiast Ci się podniesie i wtedy będzie jeszcze gorzej.

Po szóste

zadbaj o kontakt z uczestnikami. Traktuj swoich słuchaczy jak jedną osobę,  a nie jak grupę. Patrz się na tych, do których mówisz. Nie spoglądaj na sufit, na rzutnik, na podłogę – tylko na ludzi. Uśmiechaj się, zadbaj o przyjazną postawę ciała

Po siódme

nie mów wszystkiego co wiesz na dany temat. Nie ma nic gorszego niż zagadać odbiorcę na śmierć. Lepiej puścić go z lekkim niedosytem, zaciekawieniem.

Po ósme

jeśli nie wierzysz w to co mówisz, inni Ci też nie uwierzą.

Jedna z najbardziej podstawowych zasad skutecznej komunikacji mówi: „mów wtedy kiedy naprawdę masz coś do powiedzenia”. Kiedy czujesz, że to może być wartościowe dla słuchaczy. Twoje przesłanie musi być najpierw całkowicie jasne dla Ciebie samego. A jeśli nie będzie, to wiedz, że tym bardziej nie będzie jasne dla uczestników. Musisz wiedzieć po co, w jakim celu mówisz do innych.

Po dziewiąte

nie interpretuj zachowań ludzi. Nie pisz scenariuszy.

Ludzie podczas Twojego wystąpienia mogą robić różne rzeczy, np.: rozmawiać przez telefon, rozmawiać ze sobą nawzajem, zadawać trudne pytania. Możesz odczuwać obawę, czy uda Ci się „zapanować” nad grupą, szczególnie jeśli podejrzewasz, że może być „trudna”. Co możesz zrobić?

Na poziomie mentalnym: uświadom sobie, że większość ludzi przychodząc na szkolenie oczekuje czegoś pozytywnego, spodziewa się, że wyniesie z nich jakąś wartość dodaną. Na starcie więc dostajesz pozytywną energię, kredyt zaufania  i jeśli dasz im to czego oczekują to będzie jej jeszcze więcej. Większość ludzi jest przyjazna dla prelegenta. NIE POLUJĄ NA TWOJE BŁĘDY.

Na poziomie praktycznym: zastanów się o co Ty byś zapytał gdybyś był słuchaczem. Wypisz 10 trudnych pytań, które mogą się pojawić i opracuj porządne odpowiedzi na nie. W ten sposób choć w części unikniesz zaskoczenia.

A jak chcesz popraktykować, przyjdź do nas na szkolenie. Wykorzystujemy coachingowe podejście i narzędzia, bazujemy na mocnych stronach i dobrze się bawimy.

 

Autor: Magdalena Falkowska

 

Tagi: komunikacja, przemówienia, stres
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2019/03/przem-stres.jpg 1001 1500 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2019-03-15 18:25:082019-03-17 14:01:47Wystąpienia – praktyczne sposoby na stres
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Przemówienie – jak się za to zabrać? Cz. II
Asertywność
szkolenie otwarte zarządzanie sobą w czasie - wyznaczanie priorytetów, planowanie zadań Efekt Piły: Jak walczyć z rozpraszaczami i zaoszczędzić 30% czasu?
Emocjonalny detoks – jak szybko poradzić sobie z destrukcyjnymi emocjami
Zostałeś szefem i co dalej?
Jak dopasować komunikację do potrzeb klienta?

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X