• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu
jak komunikować się skutecznie

Jak komunikować się skutecznie? – krótki poradnik

21 marca 2022/w kompetencja managerskie, komunikacja, leadership, motywacja

Jak komunikować się skutecznie? – krótki poradnik

 

Skuteczna komunikacja nie opiera się tylko na czytelnym przekazywaniu informacji, czy na dostosowaniu miejsca spotkania do możliwości rozmowy, czy swojego tonu i głosu do rozmówcy. Komunikacja, szczególnie w zespole, jest o wiele bardziej skomplikowana.

Jeżeli obserwujesz u siebie chaos, niewykonane na czas zadania, niewiedzę, czy ciężką atmosferę, zastanów się. Ciągłe szeptanie po kontach, napięcia i konflikty nie zawsze spowodowane są „złymi” pracownikami. Możliwe, że w zespole brakuje komunikacji, uważnego słuchania, wyrażania własnego zdania. A może Ty, jako Lider, nie komunikujesz się jasno, dlatego nikt nie wie co ma robić?

Odpowiedź na pytanie jak komunikować się skutecznie, wydaje się prosta. Ale czy na pewno? Potrafisz komunikować się tak, aby Cię słuchano?

Skąd mam wiedzieć, że jako Lider nie potrafię się komunikować?

Jakiś czas temu prowadziłam szkolenie z komunikacji w jednej z Poznańskich firm produkcyjnych. Na początku firma, zgłaszając się do Future Skills, była pewna, że problem leży w technice kierowania zespołem, jednak po dłuższym wywiadzie i rozpoznaniu okazało się, że to wcale nie jest prawda. Liderzy mieli już szkolenia z kierowania zespołem i radzili sobie całkiem dobrze… jednak nie wiedzieli jak komunikować się skutecznie.  W zespole często dochodziło do nieporozumień, zadania były wykonywane po czasie lub w czasie, ale nieprawidłowo. Zespół nie przynosił wyników, Lider rwał włosy z głowy, a firma traciła pieniądze (i to nie byle jakie).

Dlatego…

Porozumiewanie się ma dla Lidera podstawowe znaczenie. I to z dwóch powodów.

  1. Pozwala mu sprawnie zarządzać ludźmi,
  2. Pozwala mu realizować własne cele firmy, a tym samym realizować skuteczniej swoje osobiste cele zawodowe.

Dlaczego? Zastanówmy się, co się dzieje, gdy komunikacja nie przebiega w sposób właściwy.

Osoby z twojego otoczenia mogą nie do końca rozumieć, czego od nich oczekujesz. Komunikacja to proces dwustronny i ważne jest, żeby upewnić się, że druga strona rozumie daną kwestię tak samo jak Ty. Jeśli nie rozumie, dlaczego coś jest ważne, nie wykona zadania we właściwy sposób.

Komunikaty są nieprecyzyjne i niejasne. Twój pracownik nie wie dokładnie, czego oczekujesz, co ma dokładnie i na kiedy zrobić.

Czy Lider musi komunikować się skutecznie z zespołem?

Psycholodzy z Uniwersytetu Aberdeen opublikowali w 2010 roku badania, z których wynika, ze na skutek konfliktów popełniamy w pracy więcej błędów.

Nie sygnalizujesz w zespole problemów i nie nakłaniasz do tego swoich pracowników? Myślisz, że w Twoim zespole nie ma kłótni i nieporozumień?

Często „bomba” wybucha po jakimś czasie. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być oczywiście różne, co do zasady jednak – im szybciej dowiesz się o problemie, tym szybciej go rozwiążesz.

Musisz dbać o przestrzeń do zadawania pytań, a nie wyłącznie wykonywania poleceń. Twoja otwartość na słuchanie drugiej strony, odmiennych punktów widzenia, pomysłów  jest szansą na usprawnienia, innowacje i lepsze rezultaty.

Kiedy w zespole ciągle wybuchają konflikty, w Twoim interesie leży, by zdiagnozować przyczynę problemów. Każdy konflikt wpływa na relacje, atmosferę, zaangażowanie i motywację pracowników. Zazwyczaj negatywnie. Pojawia się brak zaufania, a ten znowu nie służy współpracy. Dlatego tak ważne jest wiedzieć jak komunikować skutecznie.

Feedback, informacja zwrotna pozytywna/negatywna — stosujesz ją?

„Nasz dyrektor tylko potrafi wypominać błędy, NIGDY nie widzi, kiedy coś zrobione jest dobrze lub ponad program. Szczerze? Nie chce mi się już pracować…” – usłyszałam ostatnio podczas szkolenia od Zuzanny (Liderka 10-osobowego zespołu w firmie produkcyjnej).

Obserwujesz spadek motywacji i zaangażowania? Komunikacja koncentruje się na wyłapywaniu i korygowaniu błędów? Nie chwalisz, nie doceniasz? Masz odpowiedź. Pracownik potrzebuje zauważenia, nie tylko krytyki, nawet jeśli jest ona konstruktywna.

Presja na szybkie wykonanie zadań to chleb codzienny? Informacje przekazywane są w ciągłym biegu? Nie ma przestrzeni na doprecyzowanie i dopytanie? Spodziewaj się, że pojawią się błędy.

Firma dynamicznie się rozwija, przychodzą nowe osoby, realizujecie nowe projekty. Super. Dynamiczny rozwój otoczenia pracy wymaga rozwoju komunikacji, bo stare, np. bezpośrednie sposoby mogą już być niewystarczające. To, co sprawdzało się w zespole 5-osobowym, może sprawnie nie zadziałać przy dwudziestu pracownikach.

Jaki wpływ ma zła, nieskuteczna komunikacja na finanse?

Pamiętaj, że zła komunikacja ma realny finansowy przelicznik. To zmarnowane materiały, źle wykonane i niesprzedane produkty. Potencjalne kary za nieterminowość. Koszty w szukaniu nowych pracowników na miejsce tych, którzy odchodzą niezadowoleni lub wypaleni. Brak rezultatów to często brak premii i nagród. I tak koło się zamyka. Dlatego na początku, zanim zaczniesz szukać problemów, odpowiedz sobie na pytanie jak komunikować się skutecznie i czy, rzeczywiście Ty potrafisz to robić.

Jak komunikować się skutecznie – krótki poradnik

  • Bądź asertywna/y.

Jak być asertywnym w komunikacji? Zobacz w artykule, który ukazał się na naszej stronie tydzień temu: Asertywność w 5 krokach.

  • Pozbądź się zakłóceń.

Zdarza się, że nie operujesz z rozmówcą tym samym kontekstem rozmowy. Zanim podczas rozmowy zaczniesz się złościć, upewnij się, że Ty oraz rozmówca mówicie o tym samym. Jak to zrobić? Zadaj konkretne pytanie: „Mówisz o…?”, „Masz na myśli sytuację…” itp.

  • Pamiętaj, że w rozmowie nie jesteś tylko Ty.

Unikaj gadulstwa. Zastosuj zasadę: minimum słów, a maksimum treści. Dodatkowo słuchaj swojego rozmówcy, a nie udawaj. Kiedy w trakcie rozmowy kiwasz głową i potakujesz, to nie znaczy, że słuchasz. Skup się na całym przekazie, nie koncertuj się na pierwszym zdaniu, na które później w głowie szukasz odpowiedzi. Wysłuchaj, co ma do powiedzenia Twój rozmówca, a dopiero potem odnieś się do jego wypowiedzi.

  • Dostosuj tempo i ton głosu.

Jeżeli będziesz mówić szybko, może się okazać, że dla swojego odbiorcy jesteś niezrozumiały. Dlatego dostosuj ton jak i tempo do rozmówcy, ale też sytuacji, w jakiej się znajdujecie.

  • Sprawdzaj, czy odbiorca Cię słucha i rozumie.

Jak to robić? Po prostu zadawaj pytania na temat tego, o czym mówisz. Ale pamiętaj, aby nie zadawać ich za dużo. Odbiorca może poczuć się wtedy „zarzucony” pytaniami, na które nie chce odpowiadać lub poczuje, że na siłę chcesz wyciągnąć od niej/niego informacje.

Czasami przyczyn problemów szuka się w zupełnie innym miejscu, a wystarczy zadbać o właściwą komunikację.

 

Umów się na bezpłatną konsultację
Tagi: kompetencje lidera, komunikacja, motywacja, zespół
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2022/03/blog-MW-zdjecia-w-tekscie-10-1.png 426 640 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2022-03-21 11:37:102022-05-17 08:21:05Jak komunikować się skutecznie? – krótki poradnik
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Co to jest profesjonalna obsługa Klienta?
szkolenie otwarte zarządzanie sobą w czasie - wyznaczanie priorytetów, planowanie zadań Efekt Piły: Jak walczyć z rozpraszaczami i zaoszczędzić 30% czasu?
Dlaczego nie możemy się dogadać w pracy?
Zarządzanie Zespołem Sprzedaży
Co ma bunt dwulatka do asertywności…
Lider Zespołu

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (17)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (17)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X