• Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • KONTAKT
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM: +48 531 058 864
Future Skills
  • O NAS
    • CASE STUDY
    • ZESPÓŁ FUTURE SKILLS
    • NASZE METODY
    • GRY SZKOLENIOWE
    • PRACUJ Z NAMI
  • OFERTA
    • Szkolenia dla firm
    • Szkolenia otwarte
    • Dofinansowanie KFS i BUR
    • Badania
    • Coaching Menedżerski
    • Wdrożenie Wartości w firmie – Grow by Value Process
  • SZKOLENIA
    • MENEDŻERSKIE
    • SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA
    • PRODUKCYJNE / LEAN
    • Team Building
    • EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA
    • WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
    • EXCEL i MS OFFICE
    • MOTYWACJA
    • SZKOLENIA ONLINE
  • PRODUKCJA / LEAN
    • Szkolenia Produkcyjne
    • Audyt Procesów
    • Optymalizacja procesów
    • Narzędzia Lean
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • OPINIE
  • WIEDZA
    • Artykuły | BLOG
    • Wideo
    • Bezpłatne e-booki
    • Bezpłatne szkolenia – pobierz
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Szukaj
  • Menu Menu

Jak skutecznie zrekrutować pracownika w 4 krokach?

15 marca 2019/w kompetencja managerskie, rekrutacja

Mogłoby się wydawać, że wybranie pracownika do pracy nie jest jakimś szczególnie trudnym zadaniem, szczególnie, że wiemy kogo szukamy i to my jako pracodawca stawiamy oczekiwania, które potencjalny kandydat ma spełnić. Następnie ogłoszenie o pracę, aplikacje spływają, spotykamy się z wybranymi kandydatami i finalnie decydujemy. Sprawa jednak nie jest tak prosta jakby się wydało – z kilku powodów.

  • Po pierwsze, nie tak łatwo jest odpowiedzieć sobie na pytanie kogo szukamy i precyzyjnie określić profil kandydata tak, aby nie był on zbyt idealistyczny.
  • Po drugie, obecny rynek pracy określany mianem rynku pracownika sprawia, iż pozyskanie choćby aplikacji kandydatów stanowi już pierwsze wyznawanie a co dopiero zainteresowanie odpowiedniego kandydata naszą ofertą.
  • Kolejną rzeczą jest wybór kandydata do zatrudnienia. Jeśli popełnimy błąd w wyborze osoby na dane stanowisko, która nie wykaże się odpowiednimi kompetencjami lub zaangażowaniem w wykonywaną pracę to nasza decyzja wpłynie negatywnie na funkcjonowanie zespołu, możliwe, że całej organizacji i będzie wiązała się z dodatkowymi kosztami, choćby tymi wynikającymi z ponownego uruchomienia procesu rekrutacji.

A zatem rodzi się pytanie co możemy zrobić, aby skutecznie zrekrutować pracownika?

 

Krok 1: Precyzyjnie ustal kogo szukasz

Poprawnie przeprowadzony proces rekrutacji powinien umożliwić nam znalezienie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, które zadajemy, aby znaleźć odpowiednią osobę na rekrutowane przez nas stanowisko pracy. Zatem na poziomie bardzo ogólnym w procesie rekrutacji będziemy weryfikować kandydatów zadając sobie pytania:

  • czy kandydat posiada odpowiednie kwalifikacje i kompetencje do wykonywania zadań na danym stanowisku?
  • czy posiada motywację do podjęcia pracy na danym stanowisku oraz w naszej firmie?
  • czy jest gotowy do pracy na tym stanowisku np. w określonych godzinach pracy, czy wyjeżdżając w delegacje?
  • czy pasuje do naszego dotychczasowego zespołu?

Na tym się oczywiście nie kończy. Aby wiedzieć kogo szukamy powinniśmy także precyzyjnie odpowiedzieć sobie, jakie kwalifikacje i kompetencje, czyli jakie doświadczenie, wiedzę i umiejętności powinien posiadać nasz kandydat, którego chcielibyśmy zatrudnić. W tym miejscu ważną rzeczą będzie, aby nie idealizować profilu tj. nie określać zbyt wygórowanych oczekiwań względem kandydatów, a raczej zastanowić się kim jest i jak byśmy scharakteryzowali efektywnego pracownika na tym stanowisku.

 

Krok 2: Przyciągnij kandydatów

W tym miejscu planowania procesu rekrutacji musimy ustalić, jakimi sposobami będziemy szukać kandydatów z profilu, który właśnie doprecyzowaliśmy. Ten etap jest niezwykle istotny, ponieważ strategia pozyskania aplikacji interesujących nas kandydatów będzie decydowała jaką pulą tj. jak dużą i jak dobrą jakościowo będziemy dysponować jeśli chodzi o wybór odpowiedniej osoby na kolejnych etapach. Aktualnie firmy stosują coraz to bardziej nietypowe formy przyciągania kandydatów. Standardowa publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych może nie odnieść wystarczającego skutku, więc należy przeanalizować wpierw gdzie są, co czytają, co przeglądają w Internecie, jak spędzają wolny czas lub w jaki sposób docierają do obecnej pracy interesujący nas kandydaci i tam umieszczać informacje o tym, że my także szukamy pracownika.

Krok 3: Zaplanuj proces sprawdzenia kompetencji kandydata

Planowanie procesu selekcji kandydatów de facto powinniśmy zaplanować równolegle z planowaniem kanałów dotarcia do kandydatów, czy wręcz na etapie ustalania profilu „idealnego” kandydata. Jest to ważne, ponieważ czasami zaprojektowanie metod selekcji będzie czasochłonne, a jednak w skutecznej rekrutacji bardzo liczy się czas. Zapewne nie zdziwi, że wysyłane przez kandydatów aplikacje bardzo szybko tracą na aktualności – często liczą się dni, a czasami nawet godziny, jeśli chodzi o szybkość kontaktu z kandydatem  i zaangażowanie go w proces rekrutacji np. umówienie na spotkanie rekrutacyjne. Co istotne, myśląc o metodach selekcji kandydatów nie musimy korzystać wyłącznie z formy rozmów kwalifikacyjnych, możemy także zastosować różnego rodzaju testy wiedzy, umiejętności, testy osobowości czy bardziej rozbudowane metody jak np. Assessment Center, będący wielowymiarowym sprawdzeniem kompetencji kandydatów z zastosowaniem zbioru metod  i oceny ze strony zespołu obiektywnych, wyszkolonych w ocenie asesorów.

Krok 4: Podejmij decyzję i uważaj na swoje oceny

Ostatnia rzecz, która będzie Cię czekać w procesie rekrutacji to ocena kandydatów i podjęcie finalnej decyzji o wyborze „tego jedynego” na dane stanowisko pracy. Tutaj ważną zasadą będzie odwołanie się do profilu kandydata,  który ustaliliśmy w pierwszym kroku i zwrócenie uwagi na pewne naturalne tendencje, które każdy z nas ma przy ocenie innych.

Przykładowo musimy uważać na takie efekty jak efekt aureoli, mówiący o tym, iż jedna wyrazista pozytywna cecha kandydata może rzutować na całą ocenę osoby, ponieważ będzie budzić w nas pozytywne emocje.

Inną tendencją jest choćby to, że atrakcyjni fizycznie kandydaci mogą wydawać się nam częstokroć bardziej kompetentni i bardziej wiarygodni, co niekoniecznie może być zgodne z rzeczywistością.

Dodatkowymi zasadami, na które powinniśmy zwrócić uwagę to unikanie porównywania kandydatów między sobą oraz unikanie podejmowania decyzji w trakcie spotkania.

Temat rekrutacji i selekcji pracowników jest bardzo obszernym zagadnieniem, które łączy w sobie wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, psychologii oraz marketingu. Artykuł ten z pewnością nie wyczerpał tematu, natomiast liczę na to, że stanowi dobre wprowadzenie do usystematyzowania wiedzy i podjęcia dalszych wyzwać w obszarze skutecznej rekrutacji.

Autor: Aleksandra Penza

 

Tagi: rekrutacja, zarządzanie
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail
https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2019/03/jakskuteczniezrekrutowac.jpg 1001 1500 biuro https://www.futureskills.pl/wp-content/uploads/2018/12/LOGO.png biuro2019-03-15 18:46:412019-03-17 14:08:24Jak skutecznie zrekrutować pracownika w 4 krokach?
Artykuły, które również mogą się Tobie spodobać
Dlaczego inteligencja emocjonalna pomaga w zarządzaniu emocjami
Prezentacje na miarę Steva Jobsa
szkolenie otwarte zarządzanie sobą w czasie - wyznaczanie priorytetów, planowanie zadań Efekt Piły: Jak walczyć z rozpraszaczami i zaoszczędzić 30% czasu?
Delegowanie zadań krok po kroku
Pomodoro
6 zasad skutecznego motywowania

Zapraszamy na facebooka!

Obserwuj nas, żeby widzieć najnowsze informacje, ciekawe merytoryczne wpisy, udostępniane materiały, nadchodzące bezpłatne szkolenia oraz naszą pracę od kulis

Odbierz bezpłatnego ebooka

ebook jak efektywnie pracować w trybie home office

Jak Pracować w Trybie Home Office

Kategorie

  • Bez kategorii (3)
  • case study (2)
  • emocje (6)
  • kompetencja managerskie (29)
  • komunikacja (18)
  • leadership (16)
  • motywacja (8)
  • obsługa klienta (4)
  • produkcyjne (4)
  • rekrutacja (1)
  • sprzedaż (8)
  • stres (7)
  • wystąpienia publiczne (7)
  • zarządzanie (16)
  • zarządzanie sobą w czasie (8)

Tagi

asertywność czas efektywność osobista emocje historie z życia wzięte kierowanie zespołem klient kompetencje lidera kompetencje społeczne komunikacja konflikt leadership lider menedżerskie merchandising motywacja nieporozumienie obsługa klienta organizacja pracy perswazja planowanie porozumienie praca zespołowa przedstawiciel handlowy przemówienia przywództwo realizowanie celów realizowanie zadań rekrutacja relacje w zespole rozmowa z pracownikiem skuteczna komunikacja sprzedaż stres sukces szacunek wartości współpraca wywieranie wpływu zadania zarzadzanie czasem zarządzanie zarządzanie sobą w czasie zasady zespół

Pomagamy złożyć wniosek o dofinansowanie KFS i BUR

Nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane ze środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS oraz dofinansowania BUR.

Pomagamy w uzyskaniu dofinansowania szkoleń.

Udzielimy wsparcia w wypełnieniu formalności. Pomożemy w określeniu potrzeb szkoleniowych oraz doborze szkoleń odpowiednich dla konkretnych pracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
 
  • Skontaktuj się z nami!
  • Sprawdzimy możliwości Twojej firmy.
  • Pomożemy dobrać szkolenia i złożyć wniosek.
Future Skills

KONTAKT

Future Skills Spółka z o.o.

tel. + 48 531 058 864
tel. + 48 577 851 333
szkolenia@futureskills.pl

Adres biura, adres do korespondencji:

ul. Bacciarellego 4a
51-649 Wrocław

NIP: 8982290422
Numer KRS: 0001024069

MENU

  • O NAS
  • SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
  • SZKOLENIA OTWARTE
  • COACHING
  • AKADEMIE
  • REFERENCJE
  • KONTAKT

NEWSLETTER:

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najnowsze informacje.




akredytacje

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN SZKOLEŃ
© Copyright - Future Skills 2022
Scroll to top

Aby zapewnić wysoką jakość usług nasza ta strona używa ciasteczek! Kontynuując jej przeglądanie zgadzasz się na ich użycie.

OKDowiedz się więcej

Ustawienia prywatności i ciasteczek



Ciasteczka

Ciasteczka (cookies) są to niewielkie pliki tekstowe, umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika.

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są do prawidłowego działania serwisu (utrzymanie sesji i cele statystyczne i analityczne). Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Ciasteczka funkcjonalne

Nasz Sklep, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików cookies (ciasteczek). Są to niewielkie pliki, które są zapisywane w pamięci Twojego urządzenia (komputera, telefonu, itd.), m.in. w celu umożliwienia Ci korzystania z wszystkich funkcjonalności Sklepu.

Pliki cookies nie powodują zmian w ustawieniach Twojego urządzenia. Ponadto w każdej chwili możesz je usunąć – korzystając z odpowiednich opcji Twojej przeglądarki. Korzystając z tych opcji możesz również blokować wykorzystanie plików cookies w przyszłości.

Google Analytics Cookies

Google Analytics pozwala nam śledzić ruch na witrynie, zainteresowanie użytkowników oraz pozyskiwać informacje o zainteresowaniu witryną.

Jeśli nie chcesz żeby dane te były zbierane - możesz wyłączyć tą opcję

Pozostałe zewnętrzne serwisy

Używamy także zasobów innych zewnętrznych serwisów: Google Webfonts, Google Maps oraz zewnętrznych serwisów video aby dostarczać treści w jak najlepszy sposób. Jeśli chcesz możesz wyłączyć ich integrację - jednak może to znacznie ograniczyć funkcjonalność strony Zmiany będą widoczne po przeładowaniu strony

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo i Youtube video:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Polityka prywatności
Accept settingsHide notification only

Dostosuj preferencje dotyczące zgód

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
X